Etelä-Tapiola - KANSALLISMAISEMAN
TAKAPIHALLA
Syksyllä 2003 järjestimme Teknillisellä korkeakoululla
kurssin, jossa suunniteltiin Etelä-Tapiolaa uuteen uskoon.
Työ tehtiin opintojaksolla nimeltä Urban Renewal Studio,
joka on tarkoitettu koti- ja ulkomaisille arkkitehtiopiskelijoille
opintojensa loppuvaiheessa.
Suunnittelualueemme rajautui pohjoisessa Tapiolan
keskukseen ja etelässä Westendin uimarantaan. Länsiväylä
ja Westendin bussiasema jäivät siis alueen sisään.
Lännessä alueemme ulottui Tuuliniittyyn ja idässä
Tapiolantiehen ja Otsonlahden asuinalueeseen. Etelä-Tapiolan
suunnittelu merkitsi kuuluisan puutarhakaupungin lievealueen muodonmuutoksen
hahmottamista. Alue on parhaillaan vilkkaan keskustelun kohteena
mm. Tapiolan 50-vuotishumusta johtuen.
Lähestyessämme suunnittelutehtävää
kiinnitimme alueen analyysissä huomiota mm. seuraaviin asioihin:
Tapiolaa pidetään Suomen ensimmäisenä "puutarhakaupunkina",
mutta Etelä-Tapiolaa on nykytilassaan vaikea uskoa puutarhakaupungiksi.
Tapiolahan toteutti toisen maailmansodan jälleenrakennusaikana
pääpiirteissään Otto I. Meurmanin "Asemakaavaopin"
ja Heikki von Hertzenin "Koti vai kasarmi lapsillemme"
-teosten opit luonnonläheisestä asumisesta. Tänä
päivänä Tapiola sivuaa Espoon tärkeintä
julkista tilaa, joka on Länsiväylä. Länsiväylällä
Tapiolan naapurina ovat hieno mereen yhdistyvä Otsonlahti
ja Keilalahden IT-keskittymä. Mikä merkitys näillä
yhteyksillä on alueen kehitykselle? Pitäisikö Tapiolan
hyötyä vieressä olevasta IT-alan tiivistymästä,
johon kuuluu myöskin Otaniemen alue korkekouluneen ja yrityksineen?
Mikä merkitys on sillä, että Espoon väestönkasvuennusteet
ovat huomattavasti Helsinkiä ja Vantaata suurempia? Mihin
kasvu tulisi kohdistaa ja millä tavalla? Mikä on Tapiolan
kulttuuritarjonnan merkitys Eteä-Tapiolan kannalta: Kuinka
voimakkaat ovat Wee Gee -keskuksen ja Tapiolan Kulttuurikeskuksen,
Tapiolan kirkon ja Espoon teatterin vetovoimat sekä fyysisessä
että henkisessä mielessä?
Ensimmäisessä vaiheessa analysoimme
Etelä-Tapiolan merkitystä koko Espoon kasvun kannalta
ja alueen suhdetta lähiympäristöönsä.
Tutkimme Tapiolaa ja Westendiä laajemmassa metropolitason
kontekstissa sekä Espoon, Tapiolan ja Westendin historiaa.
Analysoimme espoolaista kulttuuria ja sosiaalisuutta, Espoon nykyisiä
kehittämisstrategioita ja sen sosiaalista segregaatiota.
Haravoimme Tapiolan arkkitehtuuriperintöä, nykypäivän
Tapiolan ja Westendin rakennetta, toimintoja ja tapahtumatarjontaa
sekä suunnittelualueemme fyysisiä ja toiminnallisia
piirteitä. Tarkastelimme myös alueen nylkyisiä
kehittämissuunnitelmia, nykypäivän puutarhakaupunkeja
maailmalla yleensä sekä viimeaikaisia liikenneuudistuksia,
eli innovatiivisia tunneli- ja siltaratkaisuja. Analyysiemme painopiste
oli tilallisessa ja kaaviomaisessa tarkastelussa. Analyysin seurauksena
jouduimme muuttamaan suunnittelualueen rajausta hieman laajemmaksi.
Tämän jälkeen opiskelijat suunnittelivat 1-3 hengen
ryhmissä opettajien ohjauksessa alueelle kaupunkisuunnittelmat.
Käytimme suunnittelun lähtömateriaalina
karttoja, alueen nykyistä asemakaavaa, tilastotietoja ja
julkaisuja. Lisäksi teimme käyntejä alueelle ja
Tapiola-aiheisiin näyttelyihin. Järjestimme myös
luentosarjan Tapiolan historiasta. Tapiolan juhlakonferenssi järjestettiin
sopivasti kurssimme alkaessa. Erityisen kiinnostavaa analyysimateriaalia
olivat alueelle tehdyt kaksi hankesuunnitelmaa tai -selvitystä:
Espoon kaupungin tilaama Arrak-arkkitehtien "Tapiolan keskustan
eteläosan kehittämisselvitys", joka valmistui vuoden
2002 lopulla ja Eric Adlercreutzin johtaman "Tapiolan tulevaisuusryhmän"
raportti kesältä 2003. Arrak päätyi selvityksessään
ehdottamaan toimistorakentamisen tiivistämistä ja laajenemista
Tuuliniitylle sekä tornimaisia asuintaloja Länsiväylän
varteen. Arrakin skenaariossa nämä tornitalot mukailisivat
ilmeeltään tietoisesti Tapiolan keskuksen tornirakentamista.
Tulevaisuusryhmä ehdotti kaupunkitilojen kehittämistä
Etelätuulentien varteen, alueen itälaitaan.
Lukuvuoden teemana Kaupunkisuunnittelun opetuksessamme oli "City
as Spectacle? - Kaupunki spektaakkelina?" (paino kysymysmerkillä).
Kyseinen teema - hyvässä ja pahassa - oli tarkoitettu
provokatoriseksi kysymykseksi nykykaupungin luonteesta ja mm.
Etelä-Tapiolan potentiaaleista monipuolisempaan kaupunkikulttuuriin.
Teoreettisena tukena aihepiirin pohdiskelulle opiskelijoille annettiin
kirjallisuusluettelo. Opiskelijoita pyydettiin tutustumaan mm.
seuraaviin aihepiiriä käsitteleviin teoksiin: Hannah
Arendt: The Human Condition (1956), Constant Nieuwenhuis: Another
City for Another Life (1958), Herbert Marcuse: One Dimensional
Man (1964), Alison and Peter Smithson: Team 10 Primer (1962),
Constant Nieuwenhuis: New Urbanism (1966), Guy Debord: Society
of the Spectacle (La société du Spectacle, 1967),
Alison and Peter Smithson: Without Rhetoric (1973), Richard Sennett:
The Fall of Public Man (1977), Arnulf Lüchringer: Structuralism
in Architecture and Urban Planning (1981), Marc Auge: Non-places
(Non-lieux, 1992) ja Mike Davis: City of Quarz (1992). Laajan
taustamateriaalin tarkoituksena oli kehittää suunnittelukohteesta
ja sen kontekstista kuva sekä teknisenä, tilallisena
että sosiaalisena ympäristönä. Samalla ideana
oli muodostaa kuva Tapiolan rakentamisen ensimmäisten vaiheiden
mentaalisesta arkkitehtuuri-ilmapiiristä ja sosiaalisesti
progressiivisen tulevaisuuden rakentamisen mahdollisuuksista ja
edellytyksistä.
Opiskelijoita pyydettiin kehittämään
alueen uudet kaupunkisuunnitelmat, joissa on huomioitu myös
alueen liittyminen ympäristöönsä. Kolmiulotteiset
ominaisuudet ja toiminnalliset piirteet olivat tärkeimpiä
arvostelukriteereitä. Erityishuomiota tuli laittaa paikan
uudelle ilmapiirille ja imagolle. Emme halunneet antaa opiskelijoille
tilaohjelmaa, vaan kurssin tarkoituksena oli samalla tutkia alueen
sosiaalisia ja määrällisiä mahdollisuuksia
typologisten ja esteettisten tarkastelujen lisäksi. Monilla
opiskelijaryhmillä oli ongelmia Tapiolan 1950-luvun perinteen
ja innovatiivisten mahdollisuuksien yhdistämisessä.
Onnellisuutta ilman ideaa
Koska suunnittelualue sijaitsi keskellä
rakennettua kaupunkiympäristöä, alueen liittäminen
paikalla olemassaoleviin rakennuksiin ja ympäristöönsä
muodostui vaikeaksi. Aluejulkisivusta Länsiväylälle
tuli myöskin keskeinen tekijä. Alueen pääongelma
on selvästi alueen erillisyys ympäristöstään.
Myöskin suuret autoliikenteelle pyhitetyt alueet loivat haasteita.
Alue on laaja ja pirstaleinen, mikä synnytti painetta jakaa
alue pienempiin osiin omine karaktääreineen.
Tapiolasta tekevät joka tapauksessa ainutlaatuisen
sen seuraavat piirteet:
- avoimet ja väljät näkymät, joista tärkeimmät
synnyttävät keskusta ympäröivät suuret
nurmikentät ja niityt
- rakennukset sijoitettuna tonttien keskelle kasvillisuuden ympäröimänä,
katutiloja ei ole rajattu rakennuksilla
- Tapiolan alkuperäisen palvelukeskuksen pienimuotoiset julkiset
tilasarjat
- keskuksen ja asuinalueiden korkeat maamerkit.
Tapiolan uusi keskus on muodostunut vanhan
palvelukeskuksen laajentumana 1970-luvulta lähtien, eikä
se noudata em. Tapiolan alkuperäisperiaatteita. Nykyinen,
Stockmannin tavaratalon ympärillä levittäytyvä
keskus sijoittuu Merituulentien molemmin puolin vanhan keskuksen
eteläpuolelle. Konglomeraatti muodostuu umpikortteleineen
kontrastiksi 1950- ja 60-luvun Tapiolalle jo suuremman rakentamistehokkuutensa
vuoksi. Liiketalolinnakkeiden eteläpuolelle on vielä
rakennettu kaksi pistetaloista muodostuvaa korttelia, jotka muodostavat
esteen keskusta etelään liitettäessä.
Tapiolan keskuksen eteläosa sijoittuu
em. keskuksen eteläpuolelle, Merituulentien ja Länsiväylän
väliseen metsään. Suunnittelualueemme koko oli
itä-länsisuunnassa n. 500 m. ja toiseen suuntaan runsas
kilometri.
Luontevan yhteyden Ervin Tapiolan keskuksesta
katkaisevat viime vuosikymmeninä ilmaantuneet rakennusmassat.
Edelleen Tapiolan "hengen" vastaisesti metsään
keskuksen ja Länsiväylän väliin on Revontulentien
varteen sijoitettu eräänlainen strukturalistinen toimistotalojen
siirtokunta, joka kontrastoi Tapiolan puutarhakaupungin kanssa.
Paikka on suunniteltu autoa painottaen ja jalankulkuympäristöä
vähätellen. Erityisesti yhteys pohjoiseen on jalkaisin
heikko - Itätuulentien ja -kujan asuinkorttelit katkaisevat
selkeän yhteyden Tapiolan keskukseen. Paikan kiinteistöt
ovat muodostuneet MTK:n 1947 hankkimalle maa-alueelle. Nykyisin
vyöhykkeellä sijaitsevat MTK:n omistuksessa MTK-opisto
ja Espoon Teatteri, sekä muiden omistamina Tapiola-ryhmän
pääkonttori, iso pysäköintitalo ja Espoon
Verotoimisto. Länsiväylän varressa olevat Etelä-tapiolan
lukio ja Revontulen koulu on jo aiemmin päätetty purkaa
homeongelmien vuoksi, joten tilaa uusille rakennuksille metsämaan
lisäksi on.
Hieman sen jälkeen kun Tuulimäen
metsään nousi strukturalistinen sienikasvusto, Tapiolan
keskuksen eteläosaa lännessä rajaavaa Tuuliniittyä
alettiin nakertaa urheilurakennuksilla. Suomalaiseen kaavoitusjärjestelmään
kuuluu omituisuus, joka sallii tennis- ja jäähallien
yms. rakentamisen viheralueille, vaikka tämän tyyppiset
suuret rakennukset yleensä tukkivat avoimet puistot ja tarkoituksenmukaisempi
sijoituspaikka niille voisi olla kaupunkimaisempi ympäristö,
jossa käyttäjätkin ovat. Samalla puistojen urheilurakennukset
voivat toimia ikävästi motiivina muulle rakentamiselle
puistoon - onhan kovertaminen jo aloitettu.
Arrak-arkkitehtien Tapiolan keskustan eteläosan
kehittämisselvitys päätyy Tapiolan alkuperäishengessä
neljään ehdotukseen: Länsiväylän varteen
voitaisiin sijoittaa alueen julkisivu: näkyviä, korkeahkoja
pistetaloja. Näiden tarkoitus on viestiä Tapiolan "kulttuurisesta"
kaupunkikuvasta. Lähiympäristön laatua, palvelutasoa
ja arkkitehtuuria voitaisiin parantaa tiivistämällä
olemassaolevaa rakennuskantaa. Alueen työpaikkoja lisätään
laajentamalla toimipakkoja Tapiolan keskuksen eräänlaisena
alakeskuksena. Tapiolan yleisen kehityksen turvaamiseksi alueelle
tulisi rakentaa myös asuntoja. Periaatteessa kehittämisselvitys
tiivistyy siis kahteen teesiin: Lisätään rakentamista
ja toimintaa alueella sekä sijoitetaan Länsiväylän
varteen maamerkkejä. Arrakin kehittämisselvitystä
seurannut hanke on Finn Forest Oyj:n pääkonttorin suunnitteleminen
purettavan Etelä-Tapiolan lukion tontille. Koulun paikalle
tulevat kolme toimistotalorivistöä muodostavat alun
toimiston ehdottamalle korkeahkojen rakennusten riville Länsiväylän
varressa.
Arrakin ilmiselvä lähtökohta
- Tapiolan puutarhakaupungin jatkaminen kiertoliikkeellä
1970- ja 80- lukujen muodostamien esteiden ohi on perusteltu ratkaisu.
Tapiola alkuperäisenä muodostelmana ei sekään
ollut mikään yhtenäinen kaupunki. Tapiola jakaantui
alusta lähtein kolmeen erilliseen alueeseen, joita erottivat
toisistaan suuret puistoalueet Silkkiniitty-Leimuniitty ja Tuuliniitty.
Asuinalueet sijoittuivat Tapiolan palvelukeskuksen itä-,
koillis- ja kaakkoispuolelle. Arrakin skenaariossa Tapiolan keskuksen
eteläosa voitaisiin nähdä Otsonlahden länsirannasta
koukkaavana laajentumana. Tällöin Merituulentien ja
Revontulentien "välikauden" rakentaminen jäisi
ikäänkuin mottiin puutarhakaupungin keskelle.
Tapiolan puutarhakaupunki ei ulotu Tapiolan
eteläiseen keskukseen, vaan alue on eräänlaista
kerrostalolähiötä ja toimistoghettoa. Voidaanko
sitten täydellä varmuudella väittää,
että Tapiolan keskuksen eteläosa on Tapiolaa ollenkaan?
Alue on rakennettu epätapiolamaisesti toimistotaloiksi ilman
julkista tilaa ja se on jalkaisin hankalasti saavutettavissa.
Paikan heterogeenisyydestä johtuen Arrakin ehdotus puutarhakaupungin
laajentamisesta Otsonlahden puolelta koukkaamalla Länsiväylän
varteen ja Tapiolan "näyteikkunan" kehittämisestä
Länsiväylää vasten eivät ole kuitenkaan
aivan itsestään selviä asioita. Toimistokeskittymää
ei ole pakko koteloida metsän keskelle.
Selvää on, ettei myrskyn silmään
jäävää strukturalistista Revontulentien toimistotaloympäristöä
voida helpolla muuttaa "tapiolamaiseksi" puistoparatiisiksi.
Asuinalueena siitä puuttuu luonnonläheisyys ja työpaikka-alueena
siitä puuttuu hienovarainen jalankulkuympäristö.
Päätimme kuitenkin kurssilla tarttua kaikkiin em. haasteisiin.
Jos Etelä-Tapiolaa kehitetään
ns. Tapiolan hengessä, nykyinen toimistokeskittymä alueen
keskellä vaatisi maantason lähiympäristön
kehittämistä ja palvelujen lisäämistä,
jotta eteläinen keskus voimistuisi riittävästi
imeäkseen asiakkaita myös lähiympäristöstään.
Toinen lähtökohta samaan päämäärään
pyrittäessä voisi olla asuntojen raju lisääminen,
jotta alue muuttuisi "tapiolamaiseksi", omavaraiseksi
asuinalueeksi. Muussa tapauksessa aluetta voitaisiin alkaa kehittää
täysin omaleimaisena, Tapiolan henkisestä painosta irronneena
alueena. Kaikissa em. tapauksissa jalankulkuympäristön
parantaminen olisi keskeinen tavoite. Yhteys pohjoisesta Tapiolan
keskuksesta tulisi muuttaa juohevaksi. Joissakin harjoitustöissämme
alue laajenee itään Otsonlahden rantaan. Tällöin
sujuvan liittämisen estävä Tapiolantie on monissa
harjoitustöissämme ehdotettu laitettavaksi tunneliin
tai kokonaan poistettu.
Itse asiassa näyttääkin siltä,
että nykyiset kaksi pohjois-eteläsuuntaista tietä
alueella - Tapiolantie ja Etelätuulentie - ovat liioittelua:
yhdelläkin tultaisiin toimeen, jolloin alueen liittäminen
ympäristöönsä helpottuisi. Alueen liittäminen
etelään Westendiin on haaste, johon monet opiskelijat
ovat tarttuneet. Länsiväylää on katettu leveillä
silloilla ja rakentamisella. Poistamalla liikenteellisiä
esteitä idässä ja etelässä, etelä-tapiolalaisten
yhteydet merenrantojen virkistysalueisiin kasvaisivat merkittävästi.
Länsiväylän kattamisella luotaisiin samalla tornitalorivistöä
huomattavampi ja samalla elävämpi "näyteikkuna"
Tapiolalle, vaikka metsälähiön diskreettisyys ehkä
kärsisikin. Iberian niemimaalta tulleet opiskelijamme ehdottivat
Länsiväylän kattamista maisemataideteoksella, joka
muodostaa puistoyhteyden Westendin uimarannalle. Kuitenkin suurin
osa Länsiväylän kattamisehdotuksistamme perustuivat
voimakkaaseen rakentamiseen ja ne olivat tällä tavoin
kustannustehokkaita. Jos Etelä-Tapiola ja Westend yhdistettäisiin
näin konkreettisesti, voitaisiin jopa alkaa puhua Länsiväylän
Tapiolan puoleisesta asuinalueesta "Pohjois-Westendinä".
Harjoitustyömme ovat em. kehittämisajatusten
synteesejä. Otimme myös huomioon joukkoliikenteen kehittämisen
mahdollisine metrolinjoineen. Työt on seuraavassa esittelyssä
jaettu kolmeen kategoriaan: työpaikka-alueen palvelutason
ja lähiympäristön kehittämiseen keskittyvät
työt, "tapiolamaista" lisärakentamista ehdottavat
työt ja lopuksi työt, joissa alueessa nähdään
mahdollisuus täysin uudenlaiseen kaupunginosaan.
Työpaikka-alueen palvelutason ja lähiympäristön
kehittäminen
SELKÄRANKA Tommi Kärjen ja
Aarne Niemelän ratkaisu perustuu Etelätuulen kehittämiselle
uudeksi alueen selkärangaksi. Pohjois- ja Etelä-Tapiolan
välille on muodostettu toimiva uusi yhteys, joka ei kulje
enää Itätuulentien kerrostalokorttelien läpi.
"Espoo Trade Centreä" (ETC) on ehdotettu alueen
kokoavaksi elementiksi. Kärjen ja Niemelän ehdotuksessa
yhteydet pohjoisesta ja etelästä muodostuvat sujuviksi.
LINNAKE Matti Jääskö
on täydennysrakentanut Revontuentien varren toimistoalueen
suuren ovaalin muotoon ja lisännyt palveluita rakenteen sisään.
Pohjois-eteläyhteydet on esitetty arkkitehtonisesti korkeatasoisessa
muodossa.
META-MUTAATIO Donna Wheatley (Australia)
ehdottaa Matti Jääskön tapaan työpaikkarakennusten
alueen selkeää rajaamista lisärakentamisella, eräänlaiseksi
"toimistolinnakkeeksi". Wheatleyn alue perustuu vahvasti
Länsiväylän varren rakentamiselle ja alueen imago
muodostuu hyvin omaleimaiseksi. Westendin uimarannan itäpuolinen
alue osoittautuu houkuttelevaksi paikaksi asuntorakentamiselle.
Työssä on myös paljon ideoita liittyen meluntorjuntaan.
Wheatleyn ähtökohta - autojen maailman kehittäminen
- on johdettu kiehtovaan ja tyylikkääseen lopputulokseen.
TOIMINTAA tanskalainen Heidi Willisie
Kolding ehdottaa Etelä-Tapiolan keskuksen intensifiointia
nimeomaan toimintoja ohjelmoimalla. Maantasoa on kehitetty lisäämällä
kauppoja, toimistotaloja on ehostettu uusilla julkisivuilla ja
tiloja kierrätetty. Toimintapisteet muodostavat sarjan pistemäisiä
virkistys- ja palvelupaikkoja, toimien katalysaattorina ympäristönsä
kehittämiseksi. Tämä työ esittelee joukon
pieniä kehityskeinoja - työ on eräänlaista
täsmäohjattua suunnittelua, "injektoitua urbanismia",
joka etenee pienin askelein.
Tapiolamaisen rakentamisen lisääminen
METSÄLÄHIÖ Santeri Lipastin
työ perustuu Tapiolantien laittamiseen tunneliin. Tällöin
alue voidaan liittää luontevana tapiolamaisena muodostelmana
Otsonlahden länsirannan hyvinä pidettyihin vehreisiin
asuinalueisiin. Laituritalot Otsonlahden rannalla ovat arkkitehtonisesti
kiinnostavia.
NAUHAT Alexander Stern (Sveitsi) on
kehittänyt aluetta mielessään uudenlainen tulkinta
puutarhakaupungista. Tulkinta tarjoaa perustapiolaa tehokkaamman
version asumisesta lukemattominen erilaisine asuintypologioineen.
Westendin huvila-aluetta on jatkettu Länsiväylän
yli pohjoiseen. Eri tyyppisten rivitalojen ja puutarhojen valikoima
on laaja. Kerrostalotyypit sisältävät idean maanalaisista
tiloista, jotka aukeavat laajojen valopihojen avulla luontoon.
METSÄ Rodrigo Curras (Portugali)
ja Maria Ortiz (Espanja) ehdottavat Revontulentien työpaikka-alueen
purkamista ja alueen rakentamista kokonaan uudelleen. Metsään
sijoitetaan puikkelehtivia rakennusmassoja, joita yhdistävät
runolliset sillat. Metsä jatkuu Länsiväylän
yli maisemapuistona.
KIMARA Tsekkiläinen Jan Bradac
on laittanut Länsiväylän putkeen Tapiolan kohdalla.
Putken päällä on ravintoloita ja näyttelytiloja.
Bradacin ehdotuksessa yhteys vanhaan Tapiolan keskukseen on toteutettu
Tapiolantien kautta. Uudisrakentaminen sijoittuu voimakkaasti
Tapiolantien varrelle. Revontulentien toimistoaluetta on tiivistetty
voimakkaasti.
RÄJÄHDYS Volker Katthagen
ja Julia Röder Saksasta ovat ottaneet muita laajemman tarkastelualueen
ja suunnitelleet ympäristöönsä soluttautuvan
alueen Leimuniityltä Otsonlahteen ja aina Westendin rantaan
asti. Tavoitteena on uuden rakentamisen mahdollisimman vankka
istuttaminen Tapiolan olemassaolevaan rakenteeseen.
Etelä-Tapiola uutena kaupunginosana
MADOT Antti Mentulan ja Jouni Heinäsen
työ perustuu alueen jakamiseen neljään vyöhykkeeseen
pohjois-eteläsuunnassa: Tuulimäen lännestä
kiertävä yhteys Tapiolan nyk. keskukseen, urheilu- ja
kulttuurivyöhyke, nyk. toimistoalueen kehittäminen opiskelija-asumista
alueella lisäten ja "Westend-puutarha" Länsiväylän
päällä matomaisine asuinrakennuksineen. Merituulentien
kattaminen niittykannella muuttaa nykyisen liikekeskuksen luonnetta
inhimillisempään suuntaan ja helpottaa yhteyden luomista
sieltä etelään. Alueen vanhimman rakennuksen (1950-luvun
yksikerroksisen toimistotalon) integroiminen kaupunkirakenteeseen
on erinomaista - rakennuksen mutkitteleva teema jatkuu uudisrakennuksissa
Tuulimäen ympärillä maastonmuotoja noudattaen.
Tuuliniityn tennishalli on perustellusti poistettu tukkimasta
maisemaa, vahvistaen suunnitelman länsipuolta.
KOLLAASI Anja Riedlin (Saksa), Christian
Weberin (Sveitsi) ja Jorge Riveran (Meksiko) ryhmä ehdottaa
kollaasia alueen ratkaisuksi: aluetta jatketaan itään
Otsonlahden rantaan saakka viitenä pohjois-eteläsuuntaisena
vyöhykkeenä: korkean rakentamisen-, puistojen ja urheilun-,
tiiviin kaupunkirakenteen, omakotitalojen ja rivitalojen sektoreina.
Tässä tiiviin kaupunkirakenteen vyöhyke toimii
provokaationa, se on ikäänkuin traditionaalisten kaupunkien
kosto vapaamuotoiselle, väljälle Tapiolalle. Kyseessä
olisikin ensimmäinen todellinen kaupunginosa (paino sanan
alkuosalla) Espoossa. Ratkaisu takaisi Tapiolalle keskeisen urbaanin
roolin Espoossa. Tornitalojen rivistä Länsiväylän
varressa jatkaa tehokkaasti Keilalahden tornien sarjaa. Ryhmä
on ehdottanut yhtä pilvenpiirtäjistä rakennettavaksi
puusta esim. jonkin metsäyhtiön pääkonttoriksi.
AKSELI Laura Palazzini ja Valeria Oberhofer
Italiasta ehdottavat rakentamisen priorisointia alueella: ensin
tulisi perustaa merkittävimmät julkiset keskittymät
keskinäisine yhteyksineen ja vasta tämän jälkeen
paikata näiden väliin jäävät tilat rakentamisella.
Revontulentien ja Etelätuulen risteykseen on kehitetty asuntojen
ja liikkeiden keskus ja Westendinaseman tuntumaan tiedepuisto,
joka on yhdistetty toiselle puolelle Länsiväylää
palvelukeskukseen. Otsonlahden rantaan tulisi viihde- ja yöelämän
keskus.
KOLME KAUPUNKIA Taru Niskasen, Paula
Nyströmin ja Pia Pylvänäisen -ryhmä jakaa
Etelä-Tapiolan selkeästi kolmeen osaan pohjoisesta etelään.
Osat olisivat kehitetty nykyinen liikekeskus, umpikortteleilla
toteutettu tiivis asuntorakentaminen ja Länsiväylän
varsi uusine teattereineen. Liikekeskuksen päälle on
rakennettu kattoterassien vehreä maailma ja sen jalankulkuyhteyksiä
on kehitetty. Umpikorttelit muodostavat selkeästi oman uuden
kaupunginosansa.
NAUHAT Heikki Pulsa ja Juha-Pekka Niinimaa
ovat käyttäneet suunnitelmansa lähtökohtana
kahta alueelle ennakoitua metroasemaa. Tapiolan keskus jatkuu
nauhamaisena pohjoisesta aina Länsiväylän yli Westendin
rantaan. Tälle poikittainen nauha koostuu matalasta, puisesta
asuinrakentamisesta. Westend levittäytyy myös nauhana
Leimuniittyä kohti ja kaikki nämä kehityskorridorit
iskeytyvät yhteen Länsiväylän päällä.
|